تبیان، دستیار زندگی
بشیر باباجان زاده پس از کش و قوس های فراوان با وجودیکه نتوانست سهمیه المپیک را برای ایران بدست بیاورد اما به لطف پیروزی مقابل امیر قاسمی منجزی کشتی گیر خوزستانی در تورنمنت لهستان مجوز حضور در المپیک را برای دومین مرتبه بدست آورد.او باید روز دوشنبه به مصاف
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باباجان زاده :برای مدال المپیک به روی تشک می روم

بشیر باباجان زاده پس از کش و قوس های فراوان با وجودیکه نتوانست سهمیه المپیک را برای ایران بدست بیاورد اما به لطف پیروزی مقابل امیر قاسمی منجزی کشتی گیر خوزستانی در تورنمنت لهستان مجوز حضور در المپیک را برای دومین مرتبه بدست آورد.او باید روز دوشنبه به مصاف حریفان قدرتمند خود برود و قطعا کار بسیار سختی برای رفتن بر روی سکوی المپیک خواهد داشت هر چند این شایستگی را دارد تا نتایج قابل قبولی برای ایران بدست بیاورد.

مصاحبه: وحید رجبی-بخش ورزشی تبیان
باباجان زاده

باباجان زاده پس از افت شدیدی که طی یکی دو سال اخیر داشت با آمدن مجدد بنا به تیم ملی او هم بازگشت تا خود را برای حضور در دومین المپیک آماده کند.او نتوانست در نخستین مسابقات گزینشی پس از رقابتهای قهرمانی جهان که در آن غایب بود برای ایران کسب سهمیه کند تا محمد بنا در دومین فرصت برای کسب سهمیه به امیر قاسمی جوان میدان بدهد.قاسمی که طلای آسیا را نیز در کارنامه خود دارد موفق شد دست به کار بزرگی بزند و سهمیه سنگین وزن را برای ایران بدست بیاورد.
از آنجاییکه بنا اعتقاد ویژه ای به باباجان زاده داشت سعی داشت تا او نیز همراه تیم به المپیک برود تا کوچکترین تغییری در ترکیب ایران نسبت به المپیک لندن بوجود نیاید.بالاخره هر دو کشتی گیر به تورنمنت لهستان رفتند اما قاسمی منجزی که پیش از آن در جام باشگاه های جهان موفق به شکست باباجان زاده شده بود اما اینبار در حالی که پیش بود بر اثر یک اشتباه شکست خورد تا خیلی راحت فرصت حضور در المپیک را از دست بدهد.
باباجان زاده نیز با فشار بنا در تمرینات روبرو بود و توانست خود را تا حدودی به خواسته های بنا نزدیک کند و در نهایت ملی پوش ایران در المپیک لقب بگیرد.
او نخستین مدال آور سنگین وزن کشتی فرنگی ایران در جهان است و با کسب مدال برنز جهان در سال 2011 دست به این کار بزرگ زد.باباجان زاده در المپیک لندن دو پیروزی و یک شکست داشت تا از رفتن بر روی سکو بازبماند و به عنوان هفتمی بسنده کند.وی همچنین طلای آسیا در سال 2011 را نیز در کارنامه خود دارد و در بازی های آسیایی 2014 و قهرمانی آسیا 2015 به دو مدال برنز دست یافت.

بشیر کشتی فرنگی ایران اینبار می خواهد به مدال المپیک برسد.او مصمم است حتی مقابل بزرگان جهان همچون رضا کایالپ ترک و میجان لوپز کوبایی قد علم کند.

گفتگوی خبرنگار ورزشی تبیان با نماینده وزن 130 کیلوگرم کشتی فرنگی ایران در المپیک ریو را در ادامه می خوانید:

اینبار می خواهم در المپیک سنت شکنی کنم

بارها به همراه کادر فنی کشتی حریفانم در المپیک را آنالیز کرده ایم و به خوبی با نقاط ضعف و قوتشان آشنا هستم.قطعا با برنامه مقابلشان قرار می گیرم و با کمک کادر فنی به دنبال بهترین نمایش مقابلشان هستم.

در المپیک قبلی بواسطه جوانی و تجربه کم نتوانستم توقعات مردم و کادر فنی را برآورده کنم اما اینبار بسیار با تجربه تر از لندن هستم و نمی خواهم این فرصت ارزشمندی که کادر فنی بار دیگر در اختیارم گذاشته را از دست بدهم.

مدتی افت داشتم اما الان در بهترین شرایط هستم

طی یکی دو سال اخیر بواسطه برخی مشکلات شخصی نمی توانستم به خوبی بر روی تمریناتم تمرکز کنم و از کشتی فاصله گرفتم  اما با بازگشت بنا و بخاطر آشنایی خوبی که او با شاگردانش دارد من هم شرایطم بسیار بهتر از گذشته شد و به حدی آماده شدم که آماده کسب موفقیت در المپیک هستم.

بازگشتم به کشتی را مدیون بنا هستم

زمانی کار به جایی رسیده بود که حتی می خواستم قید کشتی را بزنم اما بنا کمکم کرد و با حرف هایش من را مانند یک برادر بزرگتر راهنمایی کرد و باعث شد بار دیگر انگیزه بگیرم و در تمرینات سخت و پر فشار طاقت بیاورم و به آمادگی در حد المپیک برسم.واقعا مدیون بنا و زحماتش هستم و امیدوارم بتوانم با کسب یک مدال خوشرنگ زح.نات او را جبران کنم و مزد اعتمادش را بدهم.

از قاسمی تشکر می کنم که تا آخرین لحظه کنارم بود

با وجودیکه امیر قاسمی شانس حضور در المپیک را از دست داد اما تا آخرین لحظه برادرانه در کنارم ماند و در تمرینات به من کمک کرد تا با بهترین شرایط عازم المپیک شوم.جا دارد از او قدردانی کنم.او آینده در خشانی در کشتی ایران دارد و برایش آرزوی موفقیت می کنم.

با کایالپ بیرون از تشک رفیق هستیم

رضا کایالپ یکی از بهترین کشتی گیران سنگین وزن جهان است.او و لوپز کوبایی مطمئنا از شانس های مسلم طلای المپیک هستند اما من هم مقابل آن ها دست و پا بسته نخواهم بود وبا تمام وجود مقابلشان کشتی می گیرم.با کایالپ رابطه دوستانه ای دارم هر چند که با هم رقیب هستیم.

بنا از من جنگندگی تا حد مرگ می خواهد!

بنا همیشه می گوید من از تو می خواهم با تمام وجود کشتی بگیری و بر روی تشک کم نگذاری.او همیشه با صحبت هایش به من و دیگر کشتی گیران انگیزه می دهد و باعث شده بتوانیم از زیر فشار تمرینات سخت و طاقت فرسای او با موفقیت بیرون بیاییم.او می گوید باید تا حد مرگ بر روی تشک مبارزه کنی و کم نگذاری تا مردم از شما راضی شوند.

امیدوارم باز هم مازندرانی ها گل بکارند

کشتی گیران مازندران همیشه افتخارات زیادی برای ورزش ایران بدست آورده اند.اینبار هم امیدوارم هم من و هم قاسم رضایی بهترین نتایج را کسب کنیم و دل همشهریانمان را خوشحال کنیم.مردم لطف زیادی به ما دارند و انشالله مقابل آن ها رو سفید باشیم و دست پر به ایران بازگردیم.

فرزندم به کشتی علاقه دارد

هر چند پسرم سن کمی دارد اما او را در روزهای آخر اعزام به اردوی تیم ملی آوردم و خیلی از این کار ذوق زده شد.او کشتی را دوست دارد هر چند هر راهی که خودش انتخاب کند من هم او را حمایت خواهم کرد.معتقدم هر فردی باید  آزاد باشد تا به هر رشته ای که علاقه و استعداد دارد وارد شود.

مسئولان باید از کشتی حمایت بیشتری داشته باشند

رضا کایالپ یکی از بهترین کشتی گیران سنگین وزن جهان است.او و لوپز کوبایی مطمینا از شانس های مسلم طلای المپیک هستند اما من هم مقابل آن ها دست و پا بسته نخواهم بود وبا تمام وجود مقابلشان کشتی می گیرم.با کایالپ رابطه دوستانه ای دارم هر چند که با هم رقیب هستیم.

کشتی همیشه برای ورزش ایران افتخارآفرینی کرده و در لحظات سخت المپیک به داد ورزش ایران رسیده است.البته کشتی گیران هیچ منتی سر مردم ندارند و وظیفه خود می دانند برای خوشحالی مردم از جان مایه بگذارند اما ورزشکاران هم توقعاتی دارند که مسئولان باید بیشتر به آن ها توجه کنند.

آماده نبودم بنا انتخابم نمی کرد

خدا را شکر پس از ماه ها تمرین در اردوهای تیم ملی و تحمل فشار این تمرینات در شرایط خوبی چه به لحاظ بدنی و چه به لحاظ روحی هستم و آماده ام به امید خدا بهترین کشتی هایم را بگیرم.اصلا اگر آماده نبودم محال بود بنا من را برای حضور در المپیک انتخاب کند.

شناخت خوبی از رقبایم دارم

بارها به همراه کادر فنی کشتی حریفانم در المپیک را آنالیز کرده ایم و به خوبی با نقاط ضعف و قوتشان آشنا هستم.قطعا با برنامه مقابلشان قرار می گیرم و با کمک کادر فنی به دنبال بهترین نمایش مقابلشان هستم.

نخستین مدال آور سنگین وزن ایران در جهان هستم

از سنین کودکی و در بابل وارد کشتی شدم و توانستم به موفقیت هایی دست پیدا کنم و در نهایت به تیم ملی برسم.در سال 2011 در حالیکه 22 ساله بودم برای نخستین بار در سنگین وزن کشتی فرنگی ایران  به مدال برنز جهان رسیدم .

برای مدال به المپیک می روم

بنا معتقد است می توانم مدال المپیک بگیرم.خودم نیز انگیزه زیادی برای رفتن روی سکوی المپیک دارم.امیدوارم با دعای خیر مردم به این هدف برسم.

مسئولان بابلی بیشتر به ما توجه کنند

از همه مردم ایران و مازندرانی ها و بابلی ها بخاطر حمایت هایشان طی این سال ها صمیمانه تشکر می کنم.از مسئولان استانی هم تشکر می کنم و از مسئولان بابل نیز می خواهم بیشتر به قهرمانان توجه کنند.

فکر به خوشحال کردن مردم به من انگیزه می دهد

خوشحال کردن مردم بیشترین نیرو و انگیزه را به من می دهد و دوست دارم آن ها با مدال بشیر باباجان زاده خوشحال شوند.خانواده ام برای من زحمات زیادی کشیده اند و دوری از خانواده بواسطه حضور در اردوهای طولانی مدت تیم ملی باعث شده آن ها سختی های زیادی بکشند.خوشحال کردن آن ها همیشه در فکر من هست.